Åpenhetsloven

Redgjørelse etter åpenhetsloven 2024

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022, og skal sikre at virksomheter i Norge respekterer og informerer om håndtering av eventuelle negative forhold knyttet til menneskerettigheter og arbeidsforhold avdekket ved produksjon og levering av varer og tjenester. Loven krever åpenhet og fullt innsyn i hvordan bedrifter arbeider for å fremme dette.

Organisering

Normatic AS er organisert som et frittstående aksjeselskap. Forretningsadressen er Sjøgata 103, 6770 Nordfjordeid. Normatic AS er tilknyttet NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) og bransjeorganisasjonen NELFO.

Driftsområde

Normatic AS leverer komplette automatikk- og driftskontrollanlegg innen bygg, vann og avløp, og maritimt. Våre kunder er spredt over hele Norge, og består av både offentlige og private tiltakshavere. Våre løsninger skal tilfredsstille strenge krav til miljø, økonomi, effektivitet og dokumentasjon.

Normatic bruker i all hovedsak egne ansatte til utvikling, konstruksjon, idriftsetting og vedlikehold/oppfølging av våre løsninger. I noen tilfeller fungerer vi som underleverandør til større entreprenører innen bygg og anlegg.

Egen import av produkter foregår i lite omfang, og utgjør i underkant av 5% av vårt totale kjøp av varer og tjenester på årsbasis. Import kommer i all hovedsak fra en svensk leverandør som leverer automasjonsteknikk innen bygg-automasjon. Leverandøren er sertifisert etter ISO 9001, og gjennomgår eksterne revisjoner etter ROHS-direktivet og REACH-forskriften.

Normatic AS er autorisert el.installatør, autorisert radioinstallatør, godkjent lærebedrift i elektrikerfaget og automatikerfaget.

Retningslinjer og rutiner

Rutinen omfatter fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver i vår virksomhet, kartlegging og vurdering av negativ påvirkning eller skade ut fra egen virksomhet, leverandørkjeder og forretningsforbindelser. Retningslinjer og rutiner er forankret i selskapets styre.

Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger skal baseres på OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. I våre leverandør- og samarbeidsavtaler vil vi i fremtiden stille krav knyttet til åpenhetsloven. Bestemmelsene skal sikre vår virksomhet tilgang til våre underleverandørers aktsomhetsvurderinger der de er omfattet av åpenhetsloven, og informasjon om underleverandørers varekjøp og leverandørkjeder der de ikke er omfattet av loven. Dette vil også inkludere krav til lønnsog arbeidsvilkår, internkontroll og HMS.

Redegjørelse for våre aktsomhetsvurderinger for 2024

Normatic AS er godt i gang med tiltak for risikovurdering av tredjeparter med tanke på krav nedfelt i åpenhetsloven.

Vi bygger vår kartlegging i første omgang på tilgjengelig informasjon om våre leverandører, informasjon fra Startbank, og tilgjengelige vareregistre.

Normatic AS har i tillegg valgt å knytte til seg en ekstern part som har utviklet et digitalt system for innhenting, systematisering og vurdering av ekstern dokumentasjon i form av spesialtilpassede kartleggingsskjema som våre leverandører fyller ut og returnerer til oss.

Spørreskjemaet til våre leverandører inneholder spørsmål innen kategoriene; 

  • Etisk handel 

  • Samfunnsansvar / Miljø og klima

  • Menneskerettigheter

  • Arbeidsforhold

Som en del av det videre arbeidet gjennomfører Normatic AS risikovurdering av hver enkelt leverandør som ikke blir å anse som et enkeltstående kjøp. I forlengelsen av mottatt besvarelse på spørreskjema fra våre leverandører og samarbeidspartnere, setter vi karakter/fargekode på hver enkelt leverandør, samtidig som vi vurderer leverandørens grad av betydning og utskiftbarhet.

Så langt i vår prosess er det ikke avdekket konkrete brudd knyttet til vår leverandørkjede. Dersom avvik skulle bli avdekket gjennom våre kartlegginger, vil vi ta dette direkte opp med den aktuelle leverandør for å få bekreftet/avkreftet våre funn. Det vil her bli krevd fremleggelse av konkret dokumentasjon på at avvik i henhold til våre funn ikke eksisterer. Dersom de faktiske avvik foreligger, vil leverandøren få et krav om å rette opp i dette innen rimelig tid. Skulle krav om retting av avvik ikke bli imøtekommet, vil vi som siste utvei måtte vurdere å avslutte kontraktsforholdet med leverandøren.

Om noen ønsker ytterligere informasjon om hvordan Normatic AS vil håndtere faktiske negative konsekvenser for brudd på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i henhold til åpenhetsloven, sender du forespørsel via e-post; post@normatic.no

Oppdatert 22. februar 2024